Spotkanie informacyjne
S16: Łączymy regiony, łączymy ludzi
Zespół Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Oddział w Olsztynie oraz Europrojekt Gdańsk zaprasza na spotkania informacyjne dotyczące Dokumentacji Projektowej dla zadania: „Przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk.”
Stanowisko GDDKiA dotyczące budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk w woj. warmińsko-mazurskim zakłada, że ta inwestycja jest zgodna z interesem mieszkańców regionu. Budowa S16 ma na celu poprawę infrastruktury komunikacyjnej, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu.GDDKiA uważa, że budowa drogi S16 jest rozwiązaniem korzystnym dla rozwoju regionu, poprawy bezpieczeństwa drogowego oraz ochrony środowiska.
Cel konsultacji:
Przedstawienie projektowych rozwiązań związanych z budową drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk. Projekt obejmuje obszary gmin: Mrągowo, Mikołajki, Ryn, Orzysz oraz Ełk. Spotkanie będzie prowadzone w formie prezentacji, podczas której będziecie mieli Państwo możliwość zgłaszania swoich opinii i uwag.
Terminy i miejsca spotkań:
- 01.04.2019 – godz. 14:00 Mrągowo, Urząd Gminy Mrągowo; ul. Królewiecka 60A; sala nr 1
- 01.04.2019 – godz. 16:00 Mikołajki, Centrum Kultury Kłobuk w Mikołajkach; ul. Kolejowa 6
- 02.04.2019 – godz. 15:00 Orzysz, Sala Widowiskowo-Sportowa w Orzyszu; ul. Osiedle Robotnicze 11A; sala konferencyjna
- 03.04.2019 – godz. 14:00 Ełk, Urząd Gminy Ełk; ul. Kościuszki 28A; sala konferencyjna
- 04.04.2019 – godz. 13:00 Ryn, Urząd Miasta i Gminy Ryn; ul. Ratuszowa 2; sala konferencyjna
Dnia 16 stycznia 2023 roku odbyło się spotkanie poświęcone postępowaniom dotyczącym realizacji odcinków drogi ekspresowej S16: Olsztyn Wschód – Barczewo oraz Barczewo – Biskupiec.
Podczas tego wydarzenia zadano 83 pytania, a dodatkowo pisemnie 89 pytań jeszcze przed spotkaniem. Większość pytań była rozpatrywana na bieżąco podczas rozmów. Wiele pytań skupiło się na wzorcach i standardach zawartych w Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU).
Omawiano również wątpliwości dotyczące aktualnego stanu prawnego, szczególnie w kontekście sformułowań użytych w dokumentach przetargowych, takich jak Opis Przedmiotu Zamówienia. Pojawiły się także pytania dotyczące szerokiego wykorzystania destruktu.
Inna istotna kwestia, która była przedmiotem dyskusji, to innowacyjne zasilanie infrastruktury drogowej oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Wykonawcy zwrócili się do nas z prośbą o doprecyzowanie naszych wymagań w tych obszarach.
Wnioski
Prognozy ruchu na lata 2040 i 2050 wykonane w ramach analizy sieciowej nie uzasadniają rozbudowy ciągu drogi krajowej nr S1 do klasy ekspresowej na odcinku Mrągowo – Ełk i Ełk – Knyszyn. Analizy i prognozy ruchu wykazały ograniczone znaczenie komunikacyjne tych odcinków dróg dla ruchu lokalnego i tranzytowego.
Z sieciowego punktu widzenia wszystkie analizowane w opracowaniu warianty są ze sobą porównywalne, przy czym warianty W3a i W4a podnoszą efektywność istniejących dróg ekspresowych S8 i S1S. Ze środowiskowego punktu widzenia badane warianty W3a i W4a sieci stanowią warianty alternatywne w stosunku do przebiegu drogi ekspresowej SS1 i Via Carpata w korytarzach preferowanych przez GDDKiA. Warianty W3a i W4a spełniają wszelkie kryteria możliwych alternatyw wobec korytarzy wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów. W szczególności zapewniają połączenie drogami wysokich klas Białegostoku z Olsztynem oraz ciągłość dla szlaku Via Carpata. Dodatkowo wariant W4a zakłada prowadzenie szlaku Via Carpata innym korytarzem w stosunku do drogi krajowej nr S9, wydobywając potencjał ruchowy związany z Siedlcami, największym miastem wschodniej części Mazowsza.
Uwzględniając aspekty ruchowe, techniczne oraz ekonomiczne, warianty W3a i W4a należy uznać za warianty alternatywne w rozumieniu art. 5 ust. 3 pkt 2 oraz art. 34 Ustawy z dnia 21 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2025 r., poz. 1098 t.j.).
W horyzoncie 2050 roku dla wszystkich wariantów sieci drogowej istnieje uzasadnienie ruchowe dla dróg ekspresowych S8 i S1S, w szczególności w przekroju 2×3 dla S8 na odcinku od Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej. Z pozostałych odcinków analizowanej sieci drogowej zasadna jest droga ekspresowa o przekroju 2×2 jedynie na fragmencie mazurskiej trasy SS1 pomiędzy Olsztynem a Mrągowem.
Pod względem miar ruchowych, takich jak największe korzyści czasowe, największe potoki ruchu oraz sieciowe wyniki pracy przewozowej i eksploatacyjnej, warianty są porównywalne. Ostatecznie, biorąc pod uwagę wszystkie punkty widzenia, najkorzystniej przedstawiają się warianty W3a i W4a. Należy jednak pamiętać, że każdy z wariantów przynosi inne skutki na poszczególnych odcinkach dróg, między innymi w zakresie oddziaływania na środowisko czy zmiany poziomu swobody ruchu na odcinkach w poszczególnych wariantach.